Monday, December 16

lu jangan nak kencing gua

jam 8.05 pagi.

Aku masuk tandas, menjalankan beberapa urusan 'perniagaan' kecil, sebelum memulakan tugas rasmi. Suasana yang bersih, visual & aroma yang menyenangkan dalam tandas klinik.
Bersih, tiada bau busuk. Very nice.
Kredit kepada abang PRA yang bersihkan ruangan ini tiap-tiap pagi.

jam 12.00 tengah hari.

Lawatan kedua, untuk mengosongkan pundi kencing (gua suka minum air kosong bawak dalam botol), sebelum aku teruskan dengan pesakit lain.
Mengecewakan.
Bau hancing, tahi dalam mangkuk jamban tak diflush, serpihan tahi atas lantai tak berjirus.
Takkan nak suruh abang PRA klinik ni cuci tandas 4 jam sekali. Dia pun banyak kerja lain nak buat.

Pada suatu hari yang lain pula.
Selesai urusan temujanji, seorang lelaki separuh umur, bangun nak beredar sambil menghulur tangan, bersalam.
"Nak, pakcik nak tegur sikit lah".
"Ye, pakcik."
"Tandas tu kotor sangatlah, tak bercuci. Bukan apa nak, pakcik cakap, itu kan imej KKM.."
Gua senyum je..

Ya, tandas awam yang kotor itu imej KKM.
Agak funny.


Ustaz aku dulu pesan,
"Ko kena tinggalkan tandas tu, dalam keadaan lebih bersih daripada sebelum ko masuk."
"Kalau ko tinggalkan dalam keadaan lebih kotor daripada asal, berdosa.", sambungnya.
Itu potongan ayat dia, yang masih aku ingat, lekat.

Kalau semua orang ikut resam macam ni, silap-silap tak payah ada orang cuci pun tandas tu.
Tapi tu lah masalahnya. Kalau..

Suruh bayar kang, masing-masing ngaku dah bayar cukai..


Hanya disebabkan tandas tu bukan tandas rumah sendiri, dan orang lain (je pun) yang akan guna, maka tak perlu dijaga kebersihannya. Ini pemikiran yang jahat.

Mungkin ada benarnya teguran pakcik itu.
Kami silap. Tidak meletakkan papan tanda peringatan yang sesuai dalam tandas itu.
Papan tanda seperti,
"Jangan lupa cuci dubur sebelum keluar", atau,
"Naikkan zip seluar dengan kemas sebelum beredar."
Ah, alasan.

No comments:

Post a Comment

talk OR stalk.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...