Thursday, October 31

jijik



tak kisah,
kalau melayan pakcik makcik, uncle auntie, sampai dekat 20 minit,
asalkan diorang dapat, masuk dalam kepala, bila, banyak mana nak makan ubat.
kalau pesakit lain nak complaint sebab lama menunggu pun.
sebab berbaloi.

tak kisah,
melayan budak kenit-kenit, budak sekolah sekolah yang tak tahu nak cakap apa bila masuk bilik aku,
sebab aku tahu memang budak-budak ni datang sebab tak sihat.

tak kisah,
kalau kena rujuk kes-kes yang perlu rujuk, ke hospital
bertekak dengan m.o. hospital yang tak nak terima kes.
sebab kalau benda sama jadi kat family sendiri, maunya aku tak berkeras.

tak kisah,
kena buat 'home visit', untuk pesakit-pesakit yang dah tak mampu nak bergerak ke klinik
stroke, miskin, sebatang kara, masalah psikiatri.
sebab, entah-entah esok hari kita, mana tahu.

tapi,
peminta sedekah MC ni yang buat aku rasa jijik.
sebab kau rasa malas nak bekerja hari tu, datang mintak MC.
nak ponteng, ponteng je lah. Tak payah seret orang lain, paksa bagi MC.

Kadang-kadang aku bagi je.
Sebab, bertekak dengan manusia-manusia macam ni, hilang mood nak bekerja, kesian pesakit yang lepas tu, tak adil nanti.
Sebab aku nak manusia ni cepat berambus, orang lain lama menunggu.
Ubat pun kadang-kadang aku tak bagi. Stok ubat terhad, simpan untuk yang betul-betul sakit. Bukan untuk buat 'wayang' depan bos diorang.
Aku tak ada doa yang baik-baik untuk manusia macam ni. Maaf lah..

Jangan bising dalam media sosial pasal harga barang naik, duit gaji tak cukup.
Kerja lah apa-apa sekali pun. Bukan duit gaji tak cukup. Tak berkat.
Kerja asyik mengelat.


kalau nak MC, berlakon macam ni la, baru real..

1 comment:

  1. Betul tu... Tak pasal2 ikut subahat sama bagi MC kat orang sihat...

    Ngeri ehh gambar tu... Nyosal lak tengok.. Mau trauma seminggu ni... adehhh...

    ReplyDelete

talk OR stalk.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...